Top 10 Werkzaamheden in de zorg

22-03-2024 08:44

 

 

Dit is de top 10 werkzaamheden dat in de zorg veel voorkomt.

 

 

  1. Rapporteren. 

    Door te rapporteren wordt de geestelijke en lichamelijke gezondheid van de client gemonitord, hierdoor kan je snel opmerken als er iets is met een client.

  2. Controles. 

    Er zijn verschillende controles dat gedaan kan worden. De meest voorkomende controles zijn het meten van de bloeddruk, pols, temperatuur, saturatie en bloedsuiker.

  3. Zorg dragen voor eten en drinken. 

    Iedereen eet en drinkt elke dag. Echter zijn er ook cliënten die dit niet zelfstandig kunnen. De zorgverlener zorgt ervoor dat de cliënten die het niet zelfstandig kunnen ook hun dagelijkse intake kunnen krijgen.

  4. Zorg dragen voor activiteiten. 

    Activiteiten begeleider maar ook zorgverleners doen verschillende activiteiten met de client. Echter is het afhankelijk van de drukte op de afdeling of een zorgverlener een activiteit kan doen.

  5. Artsenvisite. Elke week is er artsenvisite voor cliënten met behandeling. Tijdens deze artsenvisite worden bijzonderheden rondom de client besproken zoals wondjes, gedragsverandering, etc
  6. MDO (MultiDisciplinair Overleg). De MDO wordt 2x per jaar gehouden. De zorgverlener bereid deze voor en draagt er zorg voor dat de 1srte contactpersoon en de andere disciplines uitgenodigd wordt. De zorgverlener bereid de MDO ook altijd voor voordat de MDO plaatsvind.
  7. Regristreren MIC en MIM. Een zorgverlener vult altijd een MIC of MIM formulier in. Afhankelijk van de situatie. Dit komt omdat cliënten wel eens vallen of de zorgverlener vergeet medicatie te geven of af te tekenen. Het kan zelf zo zijn dat de zorgverlener wordt geslagen. Aan de hand van de situatie wordt besloten of een MIC of MIM formulier wordt ingevuld. MIC staat voor Melding Incident Client en MIM staat voor Melding Incident Medewerker.
  8. ADL. Elke dag staan cliënten op of gaan naar bed. Als de cliënten opstaan wordt er hulp geboden met wassen en aankleden en als de cliënten naar bed gaan wordt er hulp geboden met klaarmaken voor de nacht.
  9. Contact 1ste contactpersoon, familie, vrienden, kennissen. Met regelmaat komt er iemand op bezoek bij de client. Soms gaat de bezoek dan naar de zorgverlener toe om informatie te vragen. Echter krijg niet iedereen alle informatie vanwege de privacy wet. De enige persoon die beschikking heeft tot alle informatie buiten de client zelf is de 1ste contactpersoon. Dit is met name ook de reden waarom zorgverleners andere bezoek doorverwijzen naar de 1ste contactpersoon als ze meer informatie willen hebben.
  10. Samenwerken en overleggen. Op veel plekken staat er meer dan 1 zorgverlener op de werkvloer. Het is voor de zorgverlener dan ook belang om met regelmaat te overleggen met elkaar over de werkzaamheden en bijzonderheden. Tevens aan het einde van de dienst is er een overdracht moment naar de volgende dienst. Zo geeft bijvoorbeeld de ochtenddienst alle bijzondere informatie door aan de avonddienst, zodat de avonddienst dit verder in de gaten kan houden en natuurlijk ook op de hoogte is.
  11. Bellen lopen. Cliënten hebben een noodalarm/ hals alarm/ polsalarm. Deze krijgen de cliënten zodat ze contact op kunnen nemen met de zorgverlener als er iets is. Echter in de realiteit word er ook met regelmaat gebeld of de gordijnen bijvoorbeeld dicht gedaan kan worden. Echter is een gordijn dicht doen in dit geval geen nood en zal de zorgverlener ook aangegeven, dat dit pas gebeurd wanneer ze bij de client komen.
reacties  0 reacties reageren