Blog
Als een zorg medewerker in de zorg werkt. Dan moet er een VOG aangevraagd worden, Maar waarom moet er een VOG aangevraagd worden, op welke manier moet de VOG aangevraagd worden en Wat is een VOG.
Wat is een VOG?
VOG is een afkorting voor verklaring omtrent gedrag. Hierin staat dat u in het verleden geen aanvaring heb gehad met justitie met betrekking tot een specifieke taak of functie dat u gaat uitvoeren.
Hoe zit dat bij een zorgverlener?
Een zorgverlener moet ten aller tijden een VOG aanvragen als ze bij een instelling gaan werken. Ongeacht of de zorgverlener in loondienst of als zelfstandige werk.
De reden hiervoor is, omdat een zorgverlener met andere mensen werk. Hiervoor moet de zorgverlener bijvoorbeeld niet met justitie in aanraking zijn geweest voor bijvoorbeeld geweld of agressie. Aangezien de kans dan groter is, dat dit op de werkvloer kan gebeuren.
Hoe kan een VOG aangevraagd worden?
Er kan op verschillende manieren een VOG aangevraagd worden. Echter ligt het eraan of de VOG wordt aangevraagd door iemand in loondienst of door iemand die werkt als zelfstandigen.
Let er wel op! Een VOG aanvragen kost geld.
VOG aanvragen in loondienst.
- U gaat in overleg met de instelling of organisatie of de VOG schriftelijk of digitaal aangevraagd wordt.
- U vult de VOG digitaal of schriftelijk in.
Digitaal: Wordt de VOG digitaal aangevraagd, dan moet de werkgever de aanvraag online zetten met daarin een aanvraagcode. Met deze aanvraag code kunt u inloggen en de vervolg stappen dat aangegeven wordt volgen. De kosten hiervoor zijn €33,85.
Schriftelijk: Op deze manier wordt de aanvraag schriftelijk naar de gemeente gebracht. U werkgever geeft u hiervoor een aanvraag formulier. De kosten hiervoor zijn: €41,35
Tip: Ga vooraf met uw werkgever in gesprek, wie deze kosten betaald.
- U krijgt de VOG opgestuurd binnen 1 tot 4 weken mocht u geen strafblad hebben.
VOG aanvragen als zelfstandigen.
Ook als zelfstandigen kunt een VOG aanvragen echter is hierbij wel een verschil.
Als u een VOG digitaal wilt aanvragen, dan zal de Opdrachtgever de VOG moeten aanvragen bij Justis en hierbij krijgt u een code toegestuurd om in te loggen. Deze kosten bedraagt €33,85
Als u de VOG schriftelijk aanvraag, dan zal u uw eigen gegevens moeten invullen bij het kopje aanvrager en de overige gegevens wordt ingevuld door de opdrachtgever. Dit kost €41,35
Echter is het ook mogelijk om een VOG aan te vragen bij een Brancheorganisatie.
Als zorgverlener kom ik bij veel verschillende cliënten die ik zorg aanbied of geef. Aan de hand van de zorgvraag van de client. Echter kom ik elk jaar de Norovirus tegen, Maar wat is de Norovirus en wat kan er tegen gedaan worden?
Wat is Norovirus?
Norovirus is eigenlijk een ontsteking van de darmen en wordt ook wel buikgriep genoemd.
Tevens is het goed om te weten dat de norovirus een erg besmettelijke virus is, dat verspreidt kan worden door middel van ontlasting of braaksel. Als iemand ontlasting krijg die norovirus heeft of heeft gehad. Kan dit tot wel 3 weken via de ontlasting besmettelijk blijven.
Wat zijn de symptomen?
De tijd dat iemand besmet kan raken en ziek kan worden van de norovirus is tussen de 1 en 3 dagen.
De symptomen dat iemand kan krijgen is:
- Braken: kan plotseling beginnen en is vaak heftig.
- Diarree
- Misselijkheid
- Koorts
- Hoofdpijn
- Buikpijn of buikkrampen.
Wat moet er gedaan worden als iemand de norovirus heeft?
Aangezien iedereen deze virus kan krijgen zal ik opschrijven wat de zorgverlener kan doen en wat iemand zelf kan doen om deze virus te bestrijden.
Zorgverlener.
Voor de zorgverlener is het belangrijk om ten aller tijden de protocol binnen de instelling waarbij zij werkzaam zijn te volgen. Het volgende wat een zorgverlener kan doen is:
- Hygiene: Was je handen voor en het eten, verzorging client, toiletbezoek, etc.
- Gebruik handalcohol van tenminste 70%
- Maak gebruik van een mondmasker (ffp 2), halterschort en handschoenen.
- Maak gebruik van kant en klare wasdoeken zoals swash.
- Gebruik weggooibare po’s
- Spoel kleding niet met de hand uit als hier urine of ontlasting op is gekomen.
- Was de kleding van de client apart om verspreiding te voorkomen.
- Werk van schoon naar vies.
- Biedt de client vaker drinken aan.
- Ga na het werk direct naar huis en blijf niet hangen.
Client.
Het onderstaande kan gebruikt worden voor een client bij een zorginstelling of als iemand zelf thuis woont.
- Hygiene: belangrijkste is om regelmatig de handen te wassen met name na een toiletbezoek.
- Maak alleen eten en pak alleen drinken voor jezelf en niet voor iemand anders. ‘
- Maak regelmatig de handvaten van deur en kasten schoon. Met schoonmaakmiddel waarin tenminste 70% alcohol zit.
- Maak regelmatig de wc schoon. Met schoonmaakmiddel waarin tenminste 70% alcohol zit.
- Drink voldoende: Door de diarree en braken zal je veel vocht uit het lichaam verliezen.
- Gebruik een mondmasker (IIR) als u hoest.
Mocht u klachten vrij zijn hou er dan rekening mee dat u binnen 48 uur zonder klachten iemand nog kan besmetten met de Norovirus
Als ondernemer in de zorg komt u vaak bij clienten waar u medicatie moet geven.
Waar moet er op gelet worden om medicatie toe te dienen.
De meeste clienten krijgen medicatie via de baxterrol en/ of losse medicatie.
De baxterrol wordt met name gebruikt voor clienten die elke dag rond dezelfde tijdstip dezelfde medicatie krijgen.
De losse medicatie wordt met name gebruik voor medicijnen die ze maar tijdelijk gebruiken zoals bijvoorbeeld een antibioticakuur. De naam zegt het eigenlijk al. Dit is een kuur en wordt maar tijdelijk gegeven.
Dan Is er ook nog de zo nodig medicatie, dat alleen gegeven wordt als de client klachten aangeeft.
De 5 J's
Echter zal de medicatie gecontroleerd moeten worden en dat gebeurd door de volgende stappen te volgen.
1. Is het de juiste medicijn.
2. Is het voor de juiste client.
3. Is het de juiste tijdstip.
4. Is het de juiste manier van toedienen.
5. Is het de juiste dosis.
Door op de bovenstaande 5 stappen te letten, wordt het geven of de gebruik van medicatie minimaal.
BEM.
Voor het geven van de medicatie zijn er verschillende Bem coderingen. Hierin staat voor zorgverleners beschreven op welke wijze de medicatie gegeven moet worden.
De Bem coderingen zijn:
1. Client besteld en gebruik medicatie zelf.
2. Begeleider besteld medicatie, Client gebruikt medicatie zelf.
3. Client besteld medicatie, Begeleider bied hulp bij (een deel van) de medicatie,
4. Begeleider besteld en bied hulp bij (een deel van ) de medicatie.
5. Begeleider besteld , biedt hulp bij medicatie en ziet toe op inname.
Maar wat als een client verslikkingsproblemen heeft?
Als een client verslikkingsgevaar heeft. Dan is hier altijd al een arts bij betrokken. Mocht dit niet zo zijn dan moet de arts hierbij betrokken worden.
De reden hiervoor is, omdat sommige medicatie wel gemalen mag worden en andere medicatie weer niet.
De arts zal dan ook doorgegeven en op de medicatielijst vermelden of de medicatie gemalen mag worden. Als de medicatie niet gemalen wordt, dan zal de arts kijken naar een eventueel alternatief voor de desbetreffende medicijn.
Waarmee mag de medicatie niet ingenomen worden.
Omdat er veel verschillende medicijnen zijn. Is het niet verstandig om de medicatie in te nemen met:
1. Melkproducten.
2. Sinasappelsap.
3. alcohol
Dit omdat de medicatie niet de juiste werking kan geven. Door het innemen van medicijnen in combinatie van de bovenste 3 producten. Kan de werking van de medicijn verminderen en de bijwerkingen kunnen hierdoor juist verergeren.
Neem in plaats daarvan de medicijn in met:
1. Water.
2. Appelmoes.
Wat moet ik doen als de medicatie verkeerd is gegeven?
Voor de clienten thuis als de medicatie verkeerd is ingenomen of op de verkeerde tijdstip. Raad ik aan om contact op te nemen met uw eigen huisarts en deze situatie voor te leggen.
Bent u zorgverlener en heeft u de medicatie verkeerd toegedient of aan de verkeerde client gegeven. Volg dan de protocol van de instelling waarbij u werkzaam ben. In de meeste gevallen zal dit als volgt zijn:
1. Kijk welke medicatie verkeerd is gegeven.
2. Doe alle controles (bloeddruk, pols, temperatuur, bloedsuiker, saturatie) met name met medicatie voor diabetes en hart en bloedvaten.
3. Neem contact op met de Triage/ VS/ Arts.
4. Volg advies van de Triage/ VS/ Arts op
5. Vul een mic-formulier in (Mic = Melding Incident Client)
6. Breng de eerste contactpersoon op de hoogte.
7. Hou de client in de gaten.